Jak organizować pomoc dla uchodźców? Na czym polega pomoc krótko- i długoterminowa.

 

Jak organizować pomoc dla uchodźców? Na czym polega pomoc krótko- i długoterminowa oferowana osobom przybyłym z Ukrainy przez fundację Habitat for Humanity Poland?

Tematy powyższe poruszone zostały w wywiadzie z Katarzyną Przybylską z Habitat Poland. Wywiad przygotowany i opublikowany przez Architektura i Biznes.

 

W jaki sposób organizować pomoc dla uchodźców? Jakich narzędzi użyć, by poprawić mechanizmy pomagania? Na czym polega pomoc krótko i długoterminowa. O problematyce pomocy rozmawiamy z Katarzyną Przybylską z fundacji Habitat for Humanity Poland.

 

Wiktor Bochenek: Fundacja Habitat for Humanity Poland zaangażowała się w działania na rzecz zapewnienia pomocy uchodźcom z Ukrainy — w jaki sposób Państwo działają?

Katarzyna Przybylska: Działamy na kilku frontach. Jako pierwsza linia odpowiedzi wspieramy miasto stołeczne Warszawa, prowadząc punkt na dworcu wschodnim, w którym pomagamy łączyć uchodźców z osobami, które zgłosiły swoje mieszkania do miejskiej bazy. Wskazujemy odpowiednie mieszkania z bazy i pomagamy trafić do niego. Uzupełniliśmy to wsparcie również o zapewnianie miejsc w hostelach i hotelach — co pozwala znaleźć łatwiej miejsca dla większych grup. Widzimy, że też istotne jest przygotowanie na to, co może być problemem za kilka tygodni lub miesięcy – planowanie dalszych rozwiązań mieszkaniowych, w perspektywie średnio- i długoterminowej. W ramach Programu Najmu Społecznego stworzyliśmy specjalną ścieżkę dla osób z Ukrainy. Nazwaliśmy ten program Habitat dla Ukrainy.

Wynajmujemy mieszkania lub domy na rynku prywatnym i przygotowujemy dla osób z Ukrainy. Zgłasza się do nas wiele firm, które oddają swoje nieruchomości za darmo lub za koszty utrzymania. Chcemy również zacząć działać w ramach tego programu na Śląsku. Chcemy kompleksowo wspierać te osoby, na przykład w obszarze zatrudnienia.

 

Pełna treść wywiadu dostępna na stronie Architektura i Biznes.