Zapytanie ofertowe na badanie dotyczące procesu tworzenia Społecznych Agencji Najmu

 

 

Zapytanie ofertowe na badanie

dotyczące procesu tworzenia Społecznych Agencji Najmu w polskich gminach.

 

Fundacja Habitat for Humanity Poland poszukuje Wykonawcy/Wykonawców (zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne) do przeprowadzenia badania dotyczącego procesów tworzenia Społecznych Agencji Najmu w polskich gminach z uwzględnieniem podejmowania decyzji o wdrożeniu SAN, przyjmowania uchwał przez rady gminy, wyboru modelu prowadzenia SAN oraz podpisywania umów o współpracę, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu regulacji ustawowej oraz doradztwa prowadzonego przez Fundację Habitat for Humanity na te procesy.

 

I. Wstęp i tło do badania

 

W 2021 roku uchwalono ustawę, która wprowadziła do ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa rozdział 3a „Społeczne agencje najmu”. Ta regulacja to między innymi wynik długoletniej pracy Fundacji Habitat for Humanity, która badała i pilotowała ten model. W ramach różnych projektów od 2015 roku prowadzone były wzmożone działania, z udziałem ekspertów i badaczy, które zaskutkowały przekonaniem, że model najmu społecznego może być przeniesiony na grunt polski. Działania rzecznicze doprowadziły do uchwalenia odpowiednich przepisów.

Społeczna Agencja Najmu to działalność prowadzona przez organizację pozarządową lub spółkę komunalną, polegająca na dzierżawie lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli i wynajmowaniu ich osobom fizycznym na podstawie kryteriów określonych przez gminę. Warunkiem niezbędnym do powołania SAN jest przyjęcie odpowiedniej uchwały i zawarcie przez gminę umowy o współpracy z podmiotem, który będzie prowadził tę działalność na terenie gminy.

W styczniu 2022 roku zostały przyjęte dwie uchwały, z których jedna (Warszawa) została zaskarżona do sądu przez wojewodę a druga (Sopot) nie pociągnęła za sobą dalszych działań w kierunku utworzenia SAN.

W roku 2023 podjęte zostały dwie aktywności sprzyjające tworzeniu SAN w Polsce.

Jedną z nich był pilotaż rządowego programu wsparcia dla najmu społecznego pod nazwą „Wzajemnie potrzebni” przeprowadzony przez departament integracji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W wyniku tego projektu powstało 8 społecznych agencji najmu w 8 gminach, prowadzonych przez 5 organizacji pozarządowych (w tym jedną spółdzielnię socjalną).

Drugą z nich był projekt realizowany przez Fundację Habitat for Humanity Poland finansowany ze środków UNHCR, Agencji ONZ ds. Uchodźców, pod nazwą „Advocacy and provision of social housing”. W ramach tego projektu przeprowadzonych zostało 16 szkoleń w 14 województwach. Przeszkolonych zostało 160 osób reprezentujących 102 gminy oraz przedstawiciele 42 organizacji pozarządowych. Następnie zaproszono gminy do wzięcia udziału w pogłębionym doradztwie oferowanym bezpłatnie przez Fundację, mającym na celu analizę sytuacji mieszkaniowej w gminie, analizę zasadności powołania społecznej agencji najmu oraz wsparcie w procesie utworzenia społecznych agencji najmu w tych gminach, które uznają to za celowe. Doradztwo przeprowadzono w 8 gminach. Jedna z nich utworzyła SAN w 2023 roku, kolejna w 2024 roku.

Ponadto Społeczne Agencje Najmu zostały utworzone w Poznaniu i Wrocławiu (odpowiednio w 2023 i 2024 roku).

Łącznie na koniec czerwca 2024 roku w Polsce działa 12 SAN.

Badanie jest realizowane dzięki wsparciu UNHCR, the UN Refugee Agency.

 

II. Cel badania

 

Celem badania jest wypracowanie rekomendacji dotyczących kształtu prawa i polityk publicznych w zakresie społecznych agencji najmu poprzez analizę procesu powstawania społecznych agencji najmu, które powstały w 2023 i 2024 roku (do końca czerwca) oraz gmin, które – mimo uzyskanego wsparcia – nie zdecydowały się na ich utworzenie.

 

III. Zakres badania i metodologia

 

Wybór gmin

  • Określenie próby badawczej oraz kontrolnej

 

Analiza procesów wdrażania mechanizmu SAN

  • Analiza motywacji gminy do podjęcia działań w kierunku uruchomienia SAN.
  • Analiza czynników sprzyjających oraz utrudniających proces wdrażania SAN,
  • Analiza okoliczności, które miały wpływ na decyzje o uruchomieniu SAN oraz na decyzje o zaniechaniu tego działania.

 

Opracowanie rekomendacji

  • Określenie etapów i cech procesu implementacji modelu, z uwzględnieniem różnic (i ich przyczyn) między gminami, identyfikacja wyzwań i dobrych praktyk.
  • Identyfikacja i analiza elementów regulacji społecznych agencji najmu, które sprzyjają lub utrudniają wdrożenie mechanizmu.
  • Sformułowanie rekomendacji dotyczących ewentualnych zmian legislacyjnych w rozdziale 3a ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, które mogłyby ułatwić wdrażanie modelu SAN oraz ewentualnych innych pożądanych zmian w innych aktach prawnych
  • Sformułowanie rekomendacji dotyczących rozwiązań rządowych, które mogłyby ułatwić wdrażanie modelu SAN.

 

Metody Badawcze

  1. Analiza dokumentów, m.in.:
  • Polityk mieszkaniowych,
  • Strategii,
  • Wieloletnich planów finansowych,
  • i innych adekwatnych w zakresie przedmiotu badania.

 

  1. Wywiady
  • Wywiady z przedstawicielami gmin: Przeprowadzenie wywiadów z urzędnikami odpowiedzialnymi za proces tworzenia SAN, aby zrozumieć motywacje stojące za wdrożeniem tego modelu, poszczególne fazy i elementy tego procesu, w szczególności czynniki sprzyjające i utrudniające powołanie SAN.
  • Wywiady z radnymi: przeprowadzenie wywiadów z wybranymi radnymi (zarówno głosującymi za przyjęciem, jak i głosującymi za odrzuceniem uchwały), aby zrozumieć ich perspektywę dotyczącą wdrażania tego modelu.
  • Wywiady z przedstawicielami istniejących SAN: przeprowadzenie wywiadów z osobami, które są odpowiedzialne za prowadzenie SAN, aby zrozumieć, w jaki sposób i na jakim etapie włączyły się w proces tworzenia SAN i jaki miało to wpływ na ten proces.

 

  1. Studia przypadków
  • Wybór kilku gmin jako studia przypadków do szczegółowej analizy.

 

Harmonogram Badania

  1. Przygotowanie (lipiec – sierpień) – do przedstawienia i konsultacji ze Zleceniodawcą przed ostatecznym wdrożeniem (najpóźniej do 14 sierpnia)
  • Zebranie zespołu badawczego.
  • Opracowanie szczegółowego planu badania.
  • Przygotowanie narzędzi badawczych (scenariusze wywiadów itp.).
  • Przedstawienie ww. szczegółowego planu badania oraz narzędzi badawczych w formie raportu metodologicznego.

 

  1. Inwentaryzacja i analiza dokumentów (sierpień – połowa września)
  • Identyfikacja i wybór gmin
  • Analiza dokumentacji prawnej i administracyjnej.

 

  1. Przeprowadzanie wywiadów (sierpień-połowa pażdziernika)
  • Wywiady z przedstawicielami urzędów gmin i radnych gmin
  • Wywiady z przedstawicielami operatorów SAN

 

  1. Studia przypadków (sierpień-wrzesień-październik)
  • Wybór co najmniej 3 gmin do studiów przypadków uwzględniających różne modele prowadzenia SAN – do konsultacji ze Zleceniodawcą (najpóźniej do poł. sierpnia).
  • Szczegółowa analiza wybranych gmin.

 

  1. Analiza danych i opracowanie raportu (październik-listopad)
  • Analiza zebranych danych.
  • Opracowanie wniosków i rekomendacji.
  • Przygotowanie końcowego raportu z badania w wersji szczegółowej i skróconej, zawierającej podstawowe ustalenia, dane i rekomendacje – projekt raportu końcowego do wcześniejszego wglądu dla Zleceniodawcy, najpóźniej do 15 listopada.

 

  1. Prezentacja wyników.

Prezentacja wyników badania podczas dwóch spotkań w terminach wskazanych przez Zamawiającego, w okresie od listopada 2024 do czerwca 2025.

W trakcie całego badania Zleceniodawca przewiduje również krótkie, comiesięczne spotkania-aktualizacje na temat postępów prac (terminy spotkań do późniejszego uzgodnienia).

 

IV. Wymagane kompetencje i doświadczenie

 

  • Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców ma doświadczenie w realizacji badań dotyczących implementacji polityk/programów rządowych o skali co najmniej kilku gmin;
  • Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców ma doświadczenie w prowadzeniu badań, analiz, programów z zakresu polityki mieszkaniowej gmin.
  • Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców ma doświadczenie w prowadzeniu jakościowych badań opartych zarówno na analizie danych zastanych jak i na wywiadach;
  • Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada udowodnione umiejętności pisania raportów i umiejętności analityczne;
  • Wcześniejsze doświadczenie w pracy z organizacjami pozarządowymi i/lub w sektorze non-profit będzie dodatkowym atutem.

 

V. Czas trwania badania

 

Całkowity czas przeprowadzenia badania: od dnia zawarcia umowy do 30 listopada 2024 r.

 

VI. Spodziewane efekty/ produkty końcowe

 

  • Raport końcowy zawierający metodologię i opis badań, analizę zgromadzonych danych (w tym inwentaryzację gmin wdrażających model “Mieszkanie za remont”, typologię metod i szczegółowy opis tego wdrażania, główne wyzwania i dobre praktyki), wyciągnięte wnioski oraz praktyczne rekomendacje dla gmin planujących implementację programu, a także rekomendacje systemowe (pożądane zmiany prawne etc), które zwiększyłyby potencjał standaryzacji tego programu (z uwzględnieniem aspektu efektywności energetycznej).
  • Two-pager/ streszczenie badania z kluczowymi ustaleniami (w wersji polskiej i angielskiej)
  • Prezentacja dotycząca badania po zakończeniu badania podczas 2 spotkań w terminach uzgodnionych z Zamawiającym (nie później niż do 30 czerwca 2025 r.)

 

VII. Kryteria wyboru oferty:

 

Zleceniodawca dokona oceny ofert na podstawie zsumowanej liczby punktów w oparciu o przedstawione kryteria i ustaloną punktację. Maksymalnie oferta może uzyskać 100 pkt.

Dokonując wyboru najkorzystniejszych ofert Zleceniodawca będzie kierował się następującymi kryteriami:

  1. Punktacja za kryterium “Wybór grupy badawczej i kontrolnej”.
  • Badanie co najmniej 18 gmin – 20 pkt
  • Badanie od 10 do 17gmin– 10 pkt
  • Badanie od 1 do 9 gmin – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców ma doświadczenie w realizacji badań dotyczących implementacji polityk/programów rządowych o skali co najmniej kilku gmin” – kryterium dostępowe:

Spełnia/nie spełnia
Jeśli spełnia:

  • Udokumentowane co najmniej 2 raportami – 10 pkt
  • Udokumentowane 1 raportem – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców ma doświadczenie w prowadzeniu badań, analiz, programów z zakresu polityki mieszkaniowej gmin” – kryterium dostępowe:

Spełnia/nie spełnia
Jeśli spełnia:

  • Udokumentowane co najmniej 2 raportami – 10 pkt
  • Udokumentowane 1 raportem – 5 pkt

 

UWAGA: W przypadku braku doświadczenia w obydwu kryteriach dostępowych, Oferta podlega odrzuceniu. Zleceniodawca wymaga doświadczenia przynajmniej w jednym z tych zakresów.

 

  1. Punktacja za kryterium “Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców ma doświadczenie w prowadzeniu jakościowych badań opartych zarówno na analizie danych zastanych jak i na wywiadach”:
  • Posiada – 10pkt
  • Nie posiada – 0 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada udowodnione umiejętności pisania raportów i umiejętności analityczne”:
  • Posiada, udowodnione co najmniej 2 raportami – 15 pkt
  • Posiada, udowodnione co najmniej 1 raportem – 5 pkt
  • Nie posiada – 0 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Wcześniejsze doświadczenie w pracy z organizacjami pozarządowymi i/lub w sektorze non-profit będzie dodatkowym atutem”:
  • Posiada – 5pkt
  • Nie posiada – 0 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium cenowe: 0 – 30pkt

W formularzu oferty należy podać stawkę brutto (z VAT) w polskich złotych za zakres minimum oraz osobno wycenić zakres maximum.

Maksymalna liczba punktów dla kryterium ceny wynosi „30”. Oferta z najniższą ceną otrzyma 30 punktów.

Punkty zostaną obliczone wg wzoru: C = ( Cmin/Co „x”) x 30 pkt

gdzie:

C – liczba punktów dla oferty ocenianej za kryterium ceny;

C min – najniższa cena spośród złożonych ofert;

C o „x” – cena oferty ocenianej.

 

Zamawiający dokona wyboru ofert najkorzystniejszych spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. Za najkorzystniejszą zostaną uznane oferty z najwyższą liczbą punktów.

 

VIII. Termin i miejsce składania ofert:

 

Prosimy o przesłanie wypełnionego Formularza Oferty do dnia 21 lipca do godz. 23:59 w formie plików opatrzonych hasłem: skanu podpisanego Formularza ofertowego oraz wersji edytowalnej na adres zakupy@habitat.pl oraz kwieckiewicz@habitat.pl. W tytule maila proszę wpisać: “Wdrażanie społecznych agencji najmu”: oferta na przeprowadzenie badania.

Hasło należy przesłać SMS na numer telefonu 536 900 294, podając w wiadomości imię nazwisko/ nazwę oferenta oraz hasło.

 

IX. Kontakt ws ogłoszenia:

 

Karolina Więckiewicz – kwieckiewicz@habitat.pl

 

 

Załącznik 1.

Pobierz Formularz Oferty