Zapytanie ofertowe na ekspertyzę uwarunkowań prawnych

 

 

Zapytanie ofertowe na wykonanie ekspertyzy

dotyczącej analizy uwarunkowań prawnych, które kształtują dynamikę zagospodarowywania pustostanów w Polsce

 

Fundacja Habitat for Humanity Poland poszukuje Wykonawcy/ Wykonawców (Oferentami mogą być zarówno podmioty gospodarcze, jak i osoby fizyczne. W przypadku oferty od osoby fizycznej Zleceniodawca będzie wymagał zawartych umów cywilnoprawnych między Oferentem a osobami z zespołu badawczego [jeśli chce taki powołać].) do przeprowadzenia ekspertyzy dotyczącej analizy uwarunkowań prawnych, które kształtują dynamikę zagospodarowywania pustostanów w Polsce, w tym przeglądu orzecznictwa oraz zmian i trendów prawnych dotyczących pustostanów wraz z oceną skutków ich wprowadzenia, w celu wypracowania rekomendacji takich zmian prawnych, które ułatwiałyby ich adaptację na dostępne cenowo mieszkania.

 

I. Wstęp i tło do ekspertyzy

 

Od wielu lat Polska zmaga się z rosnącym kryzysem mieszkaniowym. Badania wskazują, że aktualnie w Polsce brakuje około 1,5-2 mln lokali mieszkalnych, a z danych Eurostat wynika, że polskie nieruchomości należą do najbardziej przeludnionych w Europie.

Ceny na rynku prywatnym rosną (zarówno kupna, jak i czynszów najmu), a brak dostępnych cenowo mieszkań oraz adekwatnych, systemowych rozwiązań zwiększających ten zasób jest coraz bardziej odczuwalny. Tymczasem liczba pustostanów – zarówno niewykorzystanych przestrzeni mieszkaniowych, jak i pustostanów niemieszkalnych, które mogłyby zostać zaadaptowane na mieszkania – stale wzrasta. Z danych Narodowego Spisu Powszechnego z 2021 roku wynika, że w Polsce jest aż 1,8 mln pustostanów: wiele spośród nich ma potencjał na stanie się dostępnymi cenowo mieszkaniami.

Fundacja Habitat for Humanity Poland (Habitat Poland) od kilku lat działa na rzecz readaptacji i wykorzystywania pustostanów w celu ich przekształcenia w mieszkania dostępne cenowo. W ramach tych działań Habitat Poland zleciła przeprowadzenie badania Pustostany w gminach i możliwości ich przekształcenia w mieszkania dostępne cenowo dla osób niezamożnych (2021), a od 2020 r. prowadzi pilotażowe remonty zasobów mieszkaniowych. W 2022 roku we współpracy z innymi podmiotami, w ramach koordynacji Sektora ds. Mieszkalnictwa i Zakwaterowania współprowadzonego przez Międzynarodową Organizację ds. Imigracji (IOM) i Habitat Poland (wcześniej przez UNHCR i Habitat Poland) opracowano Międzysektorowy model współpracy na rzecz renowacji pustostanów i nieużywanych publicznych zasobów mieszkaniowych. W tym samym roku w ramach projektu “Filling the gap: Zmiana przeznaczenia pustostanów w celu zapobiegania bezdomności w Europie kontynentalnej”, realizowanego dzięki wsparciu M&G, Habitat Poland wspólnie z partnerami opracowała podręcznik Adaptacja pustostanów na mieszkania dostępne. Obie publikacje uwzględniają włączenie sektora prywatnego w w/w działania przywracające pustostany jako mieszkania dostępne cenowo. Obecnie, Habitat Poland realizuje badanie dot. pustostanów niemieszkalnych i potencjału ich adaptacji na cele mieszkaniowe (przy jednoczesnym spełnianiu celów klimatycznych UE) oraz badanie dotyczące funkcjonowania modelu “Mieszkanie za Remont” realizowanego przez gminy, polegającego na wynajmowaniu gminnych lokali mieszkalnych najemcom, którzy samodzielnie finansują remont tych lokali.

Niniejsza Ekspertyza jest realizowana dzięki wsparciu udzielonego w ramach mechanizmu RRF (Rapid Response Fund), zarządzanego przez Państwowy Sekretariat ds. Migracji (SEM, Szwajcaria).

 

II. Cel ekspertyzy

 

Celem ekspertyzy jest analiza uwarunkowań prawnych, które kształtują dynamikę zagospodarowywania pustostanów w Polsce, w tym przeglądu orzecznictwa oraz zapisów prawnych, ich zmian i możliwych do zaobserwowania trendów w prawie dotyczących pustostanów wraz z oceną skutków ich wprowadzenia i wypracowanie rekomendacji takich zmian prawnych, które ułatwiałyby ich adaptację na dostępne cenowo mieszkania.

Tym samym, ekspertyza powinna odpowiedzieć m.in. na poniższe pytania:

  • jak jest traktowana kwestia pustostanów w aktach prawnych i orzecznictwie?
  • w jaki sposób prawo ułatwia bądź utrudnia adaptację pustostanów na mieszkania dostępne cenowo?
  • jakie ewentualne zmiany prawne/ w danym akcie prawnym (ustawie, rozporządzeniu lub akcie prawa miejscowego) przyczyniłyby się do większej elastyczności/ skuteczności/ skrócenia czasu/ zwiększenia opłacalności adaptacji pustostanu?

 

 

III. Zakres i metodologia ekspertyzy

 

  1. Problemy, zmiany i trendy prawne dotyczące pustostanów w Polsce
    • Analiza zmian legislacyjnych: Krótki przegląd i omówienie najważniejszych problemów, zmian prawnych i możliwych do zaobserwowania trendów wprowadzanych od 1989 r., ich celów oraz skutków dla zarządzania pustostanami.

 

  1. Analiza obecnych uwarunkowań prawnych dot. pustostanów w Polsce
    • Przegląd kluczowych aktów prawnych: Identyfikacja i analiza obowiązujących przepisów prawa (w tym relewantnych polityk unijnych) regulujących lub wpływających na kwestie pustostanów na szczeblu krajowym i lokalnym, w tym ustaw, rozporządzeń i dokumentów strategicznych wraz z oferowanymi instrumentami obejmującymi remonty pustostanów (np. Mieszkanie za Remont i in. możliwe formy wsparcia).
    • Orzecznictwo sądów: Analiza wyroków sądów administracyjnych i powszechnych dotyczących pustostanów, w tym ich interpretacji prawnych i wpływu na praktykę zarządzania

 

  1. Ocena skutków wprowadzanych zmian prawnych dot. pustostanów
    • Skutki ekonomiczne: wpływ zmian prawnych na koszty zarządzania i adaptacji pustostanów, w tym mechanizmów finansowania.
    • Skutki społeczne: wpływ na dostępność mieszkań oraz społeczności
    • Skutki klimatyczne: wpływ adaptacji pustostanów na środowisko i klimat, w tym ocena redukcji emisji CO2 poprzez wprowadzenie energooszczędnych technologii i rozwiązań z zakresu less waste/ cyrkularnego wykorzystania surowców.
    • Skutki administracyjne: wpływ na procedury i odciążenia bądź obciążenia administracyjne dla jednostek zarządzających pustostanami.

 

  1. Rekomendacje dotyczące zmian prawnych
    • Identyfikacja barier: Analiza barier prawnych i administracyjnych utrudniających adaptację pustostanów na mieszkania.
    • Mapowanie rozwiązań i propozycje zmian: Formułowanie rekomendacji dotyczących zmian konkretnych aktów prawa oraz możliwych zmian przekrojowych (międzyresortowych, integrujących pustostany jako narzędzie w innych politykach społecznych), mechanizmów wsparcia i procedur administracyjnych, które mogą ułatwić adaptację pustostanów – na poziomie krajowym i samorządowym oraz wskazanie cennych inicjatyw w tym zakresie.
    • Ocena skuteczności: Przewidywanie skuteczności proponowanych zmian oraz ich wpływu na rynek nieruchomości i dostępność mieszkań.

 

 

IV. Wymagane kompetencje i doświadczenie

 

  • Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada w zespole badawczym osoby legitymujące się co najmniej 5-letnim doświadczeniem w badaniach naukowych z zakresu polityki mieszkaniowej.
  • Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada w zespole badawczym osoby posiadające doświadczenie w prowadzeniu badań naukowych dotyczących tematyki pustostanów o skali co najmniej powiatu lub województwa.
  • Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada w zespole badawczym osoby posiadające umiejętności krytycznej analizy aktów prawnych.
  • Wcześniejsze doświadczenie w pracy z organizacjami pozarządowymi i/lub w sektorze non- profit będzie dodatkowym atutem.

 

 

V. Czas trwania badania

 

Całkowity czas przeprowadzenia badania: od dnia zawarcia umowy do 31 stycznia 2025 r.

 

 

VI. Spodziewane efekty/ produkty końcowe

 

  1. Raport końcowy zawierający:
    • metodologię i opis badań,
    • prezentację i krytyczną analizę zgromadzonych informacji
    • wnioski oraz rekomendacje zmian prawnych do wdrożenia (w tym sugestii na potencjalne litygacje strategiczne) wraz z oceną skutków ich wprowadzenia.

 

  1. Dwustronicowe streszczenie badania z kluczowymi ustaleniami (w języku polskim i angielskim)

 

 

VII. Kryteria wyboru oferty

 

Zleceniodawca dokona oceny ofert na podstawie zsumowanej liczby punktów w oparciu o przedstawione kryteria i ustaloną punktację. Maksymalnie oferta może uzyskać 70 pkt.

Dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty Zleceniodawca będzie kierował się następującymi kryteriami:

 

  1. Punktacja za kryterium “Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada w zespole badawczym osoby legitymujące się co najmniej 5-letnim doświadczeniem w badaniach naukowych z zakresu polityki mieszkaniowej – kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane

Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z liczbą przeprowadzonych badań:

    • 7 i więcej badań naukowych polityki mieszkaniowej – 15 pkt
    • 6-5 badań – 10 pkt
    • Poniżej 5 badań – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada w zespole badawczym osoby posiadające doświadczenie w prowadzeniu badań naukowych dotyczących tematyki pustostanów o skali co najmniej powiatu lub województwa” – kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane.

Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z liczbą przeprowadzonych badań:

    • 2 i więcej udokumentowanych badań – 15 pkt
    • 1 badanie – 10 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Wykonawca/ co najmniej jeden z Wykonawców posiada w zespole badawczym osoby posiadające udokumentowane umiejętności krytycznej analizy aktów prawnych” – kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane

 Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z liczbą przeprowadzonych analiz:

    • 5 i więcej udokumentowanych opracowań zawierających analizy prawne – 15 pkt
    • 4-3 udokumentowanych opracowań zawierających analizy prawne – 10 pkt
    • 2 i mniej udokumentowanych opracowań zawierających analizy prawne – 5pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Wcześniejsze doświadczenie w pracy z organizacjami pozarządowymi i/lub w sektorze non-profit będzie dodatkowym atutem.”
    • Posiada doświadczenie – 5 pkt
    • Nie posiada doświadczenia – 0 pkt

 

UWAGA: Kryteria 1-3 są kryteriami dostępu, których spełnienie jest wymagane do rozpatrywania oferty. Punkty w ramach tych kryteriów będą liczone tylko jeśli oferent spełnia dane kryterium. Jeśli oferent nie spełnia chociaż jednego spośród kryteriów 1-3, oferta zostanie odrzucona.

 

  1. Punktacja za kryterium ceny: 0 – 20pkt

W formularzu oferty należy podać stawkę brutto z VAT w polskich złotych.

Maksymalna liczba punktów dla kryterium ceny wynosi „20”. Oferta z najniższą ceną otrzyma 20 punktów.

 

Punkty zostaną obliczone wg wzoru: C = ( Cmin/Co „x”) x 30 pkt gdzie:

C – liczba punktów dla oferty ocenianej za kryterium ceny;

C min – najniższa cena brutto spośród złożonych ofert; C o „x” – cena oferty ocenianej.

 

Zamawiający dokona wyboru ofert najkorzystniejszych spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. Za najkorzystniejszą zostaną uznane oferty z najwyższą liczbą punktów.

 

 

VIII. Termin i miejsce składania ofert:

 

Prosimy o przesłanie wypełnionego Formularza Oferty do dnia 2 września 2024 r. do godz. 23:59 w formie plików opatrzonych hasłem: skanu podpisanego Formularza ofertowego oraz wersji edytowalnej na adres e-mail zakupy@habitat.pl oraz jnakielska@habitat.pl. W tytule maila proszę wpisać: “Pustostany a uwarunkowania prawne: oferta na wykonanie ekspertyzy”.

Hasło należy przesłać SMS na numer telefonu +48 536 900 294, podając w wiadomości imię nazwisko/ nazwę oferenta oraz hasło.

 

 

 IX. Harmonogram

 

Nadsyłanie ofert: 26/08 – 2/09 br. do godz. 23:59 (w tym nadsyłanie pytań do 29/08 do godz. 12:00).

Wyłonienie ofert: 3 – 6 września br.

Podpisanie umowy: do 20 września br.

 

 

X. Kontakt ws ogłoszenia:

 

Justyna Nakielska – jnakielska@habitat.pl

 

 

Załącznik 1.

Pobierz Formularz Oferty