Zapytanie ofertowe na ekspertyzę dotyczącą poszerzonych rekomendacji rozwoju nowych modeli finansowych

 

 

Przedłużenie terminu składania ofert do 7 kwietnia 2025 r.

 

 

Zapytanie ofertowe

na ekspertyzę dotyczącą poszerzonych rekomendacji rozwoju nowych modeli finansowych i operacyjnych na potrzeby wykorzystania pustostanów mieszkalnych i niemieszkalnych na cele mieszkaniowe w Polsce

 

Fundacja Habitat for Humanity Poland poszukuje Wykonawcy/Wykonawców do przeprowadzenia ekspertyzy zawierającej poszerzone rekomendacje dotyczące rozwoju nowych modeli, finansowych i operacyjnych, służących zagospodarowaniu pustostanów mieszkalnych i niemieszkalnych z myślą o tworzeniu mieszkań dostępnych cenowo.

 

I. Wstęp i tło do badania

 

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań oraz systemowych rozwiązań zwiększających ten zasób. Poza niewielką skalą mieszkalnictwa społecznego i komunalnego, dominuje rynek prywatny. Ceny na tym rynku (zarówno kupna, jak i czynsze najmu) są podatne na trendy rynkowe i od dłuższego czasu wykazują tendencję zwyżkową. Dodatkowo, badania wskazują, że w Polsce brakuje około 1,5-2 mln lokali mieszkalnych, a Eurostat wskazuje, że polskie nieruchomości należą do najbardziej przeludnionych w Europie. Jednocześnie, z danych z Narodowego Spisu Powszechnego z 2021 roku wynika, że w Polsce jest aż 1,8 mln pustostanów.

Fundacja Habitat for Humanity Poland (Habitat Poland) od kilku lat działa na rzecz readaptacji i wykorzystywania pustostanów na cele mieszkań dostępnych cenowo. W ramach tych działań Habitat Poland zleciła przeprowadzenie badania Pustostany w gminach i możliwości ich przekształcenia w mieszkania dostępne cenowo dla osób niezamożnych (2021), a od 2020 r. prowadzi pilotażowe remonty zasobów mieszkaniowych. W 2022 roku we współpracy z innymi podmiotami, w ramach koordynacji Sektora ds. Mieszkalnictwa i Zakwaterowania współprowadzonego przez IOM i Habitat Poland (wcześniej przez UNHCR i Habitat Poland) opracowano Międzysektorowy model współpracy na rzecz renowacji pustostanów i nieużywanych publicznych zasobów mieszkaniowych. W tym samym roku w ramach projektu “Filling the gap: Zmiana przeznaczenia pustostanów w celu zapobiegania bezdomności w Europie kontynentalnej”, realizowanego dzięki wsparciu M&G, Habitat Poland wspólnie z partnerami opracowała podręcznik Adaptacja pustostanów na mieszkania dostępne. Obie publikacje uwzględniają włączenie sektora prywatnego w w/w działania przywracające pustostany jako mieszkania dostępne cenowo.

W ostatnim czasie Habitat Poland zlecił przeprowadzenie dwóch kolejnych badań związanych z pustostanami: analizę funkcjonowania popularnego w Polsce modelu „Mieszkanie za remont” pt. „Mieszkanie za remont w Polsce i potencjał jego standaryzacji i skalowalności” (grudzień 2024, badanie zrealizowane dzięki finansowemu wsparciu UNHCR), a także analizę uwarunkowań prawnych kształtujących dynamikę zagospodarowywania pustostanów w Polsce (styczeń 2025, publikacja zrealizowana dzięki wsparciu w ramach mechanizmu Rapid Response Fund, zarządzanego przez Państwowy Sekretariat ds. Migracji w Szwajcarii). Jednocześnie przygotowywane jest badanie dotyczące ekosystemu mieszkaniowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem mapowania pustostanów niemieszkalnych w celu ich adaptacji na cele mieszkaniowe. Badanie to jest realizowane dzięki wsparciu Laudes Foundation w ramach projektu „Empty Spaces to Homes”.

Wnioski i doświadczenia wyciągnięte z powyższych działań będą pomocne w identyfikacji potrzebnych lub korzystnych modeli również w ramach niniejszego badania.

Niniejsze badanie również realizowane jest dzięki wsparciu Laudes Foundation w ramach projektu „Empty Spaces to Homes”, prowadzonego przez Habitat for Humanity International, Habitat for Humanity Great Britain oraz fundację Habitat for Humanity Poland.

 

II. Cel badania

 

Celem badania jest:

  • Identyfikacja/opracowanie nowych (w tym innowacyjnych) modeli finansowania adaptacji pustostanów mieszkalnych i niemieszkalnych na mieszkania dostępne cenowo, w tym dla grup wrażliwych i szczególnie narażonych na wykluczenie, oraz opracowanie praktycznych rozwiązań operacyjnych ułatwiających wdrażanie i realizację takiej adaptacji w Polsce;
  • Wskazanie nowych, skutecznych modeli operacyjnych (czyli sposobów faktycznego przeprowadzenia adaptacji wraz z wykazem i zakresem zaplanowanych prac rozłożonych w czasie, działań krok po kroku, z uwzględnieniem potrzebnych zasobów ludzkich i rzeczowych), które mogą zwiększyć efektywność procesu takiej adaptacji;
  • Określenie strategii włączania różnych interesariuszy w proces finansowania i przeprowadzania adaptacji;
  • Wypracowanie praktycznych rekomendacji do wdrożenia, w tym sugerowanych zmian prawnych (i/lub polepszenia praktyki stosowania prawa) i określenia braków w polskim prawodawstwie, potrzebnych zmian (procesowych) na poziomie instytucjonalnym oraz ocena możliwości realnego wdrożenia danego modelu na gruncie polskim, z uwzględnieniem elastyczności i zróżnicowanych potrzeb samorządów

ze szczególną uwagą na spełnienie celów klimatycznych (w tym podniesienie efektywności energetycznej i zmniejszenie śladu węglowego, również wbudowanego z uwagą na oszczędności emisji CO2 wynikające z ponownego użycia materiałów) i celów zrównoważonego rozwoju oraz uwzględnieniem gmin/samorządów jako kluczowej grupy docelowej badania.

 

III. Zakres badania

 

1. Wprowadzenie w tematykę:

  • Krótkie i analityczne zarysowanie istniejących modeli operacyjnych i finansowych stosowanych przy adaptacji pustostanów mieszkalnych i niemieszkalnych na cele mieszkaniowe w Polsce.

 

2. Typologia problemów i mapowanie rozwiązań:

  • Przedstawienie funkcjonujących praktyk powiązanych z identyfikacją pustostanów oraz ze zbieraniem dotyczących ich danych z punktu widzenia sporządzania kosztorysów i harmonogramów ich adaptacji (z uwzględnieniem dokumentacji dot. efektywności energetycznej, oszczędności śladu węglowego i osiągania celów klimatycznych UE).
  • Stworzenie katalogu szczegółowych, powtarzających się problemów i barier związanych z przeprowadzaniem adaptacji pustostanów w Polsce (z uwzględnieniem konkretnych przykładów), ze wskazaniem przyczyn danego problemu oraz dobrymi praktykami jego rozwiązania – zarówno operacyjnymi jak i finansowymi (jeśli takie istnieją).

 

3. Analiza potencjalnych modeli finansowych i operacyjnych:

  • Analiza funkcjonowania i skuteczności międzynarodowych przykładów finansowania nowych (w tym innowacyjnych) modeli finansowych i operacyjnych na adaptację pustostanów wdrażanych zagranicą, wraz z oceną potencjału ich implementacji w Polsce.
  • Analiza funkcjonowania i skuteczności polskich, lokalnie wdrażanych, innowacyjnych modeli finansowych i operacyjnych na adaptację pustostanów, wraz z oceną potencjału ich standaryzacji i skalowalności (na poziomie innych gmin w danym regionie ze względu na możliwe podobne uwarunkowania lokalne oraz szerzej w całej w Polsce).
  • Opracowanie hybrydowych modeli finansowania (np. mechanizmy subwencji, obligacje społeczne, mikrofundusze mieszkaniowe, fundusze inwestycji społecznych, środki unijne), w tym identyfikacja możliwych mechanizmów finansowych na pokrycie finansowania dla 20% wkładu własnego wymaganych przez BGK oraz możliwości finansowania lub współfinansowania renowacji obiektów zabytkowych np. dofinasowania przez WKZ lub Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

4. Praktyczna użyteczność i implementacja modeli finansowych i operacyjnych:

  • Opracowanie wystandaryzowanego planu działania dla samorządów, ułatwiającego wdrożenie nowych modeli finansowych i operacyjnych.
  • Analiza wykonalności proponowanych strategii pod kątem przepisów prawnych i procedur administracyjnych.
  • Określenie mierników sukcesu i metod oceny skuteczności wdrożonych rozwiązań.
  • Ocena wpływu nowych modeli finansowych na lokalne budżety oraz rozwój regionalny.
  • Opracowanie strategii angażowania społeczności lokalnych, organizacji pozarządowych i partnerów biznesowych oraz innych interesariuszy w finansowanie, przeprowadzanie adaptacji pustostanów i zarządzanie zasobami mieszkaniowymi.

 

5. Opracowanie rekomendacji:

  • Rekomendacje dot. nowych modeli operacyjnych i finansowych, w tym sugerowanych zmian prawnych do wdrożenia (i/lub polepszenia praktyki stosowania prawa) i określenia braków w polskim prawodawstwie, potrzebnych zmian (procesowych) na poziomie instytucjonalnym (w tym tzw. institutional capacity).
  • Określenie konkretnych adresatów oraz dokumentów prawnych dla ww. rekomendacji/zmian.

 

IV. Metody Badawcze

 

  • Analiza dokumentów i raportów etc., w tym krajowych i międzynarodowych, dotyczących mieszkalnictwa i instrumentów finansowych i operacyjnych – Zleceniodawca zastrzega sobie prawo sugestii w przedmiocie analizowanej dokumentacji.
  • Analiza przypadków skutecznych adaptacji pustostanów w Europie/na świecie oraz w Polsce, w tym przeprowadzenie bezpośrednich case study (m.in. 2 międzynarodowe i min.2 krajowe) z punktu widzenia efektywności operacyjno-finansowej i zastosowania modeli z potencjałem skalowania.
  • Ankiety dla urzędników (urzędniczek) zajmujących się adaptacjami pustych budynków na poziomie gminnym (zebranie m.in. 10 ankiet).
  • Wywiady/konsultacje z przedstawicielami instytucji finansowych, przedstawicielami samorządów, deweloperami, inwestorami i organizacjami społecznymi (m.in. 1 pogłębiony wywiad na każdą z wymienionych grup interesariuszy).
  • Przeprowadzenie symulacji finansowych dla wybranych modeli finansowych i operacyjnych.
  • Dodatkowe, inne metody badawcze, które Zleceniobiorca uzna za potrzebne i uzasadnione – np. przeprowadzenie jednego Zogniskowanego Wywiadu Grupowego (FGI) online z urzędnikami/urzędniczkami z różnych gmin dot. modelów operacyjno-finansowych, wyzwań i dobrych praktyk w zakresie adaptacji pustostanów na mieszkania dostępne cenowo.

 

V. Wymagane kompetencje i doświadczenie

 

Wykonawca lub jeden z wykonawców posiada:

  • Doświadczenie w analizie rynków finansowych, finansów publicznych i/lub modelowania finansowego.
  • Znajomość mechanizmów finansowania publicznego i prywatnego.
  • Doświadczenie w projektowaniu mechanizmów finansowania inwestycji publicznych i społecznych.
  • Znajomość zagadnień i regulacji prawnych związanych z polityką mieszkaniową/sektorem mieszkaniowym, w tym z zakresu problematyki adaptacji pustostanów, oraz finansami samorządowymi w Polsce.
  • Doświadczenie w prowadzeniu badań naukowych i przygotowywaniu raportów eksperckich.
  • Umiejętność współpracy z sektorem publicznym i prywatnym.
  • Mile widziane: umiejętność opracowywania modeli biznesowych dla projektów społecznych oraz doświadczenie w strategicznym planowaniu inwestycji mieszkaniowych.

 

VI. Czas trwania badania

 

Całkowity czas na przeprowadzenie badania: od dnia zawarcia umowy do końca czerwca 2025 r.

 

VII. Spodziewane efekty/ produkty końcowe

 

  • Ekspertyza zawierająca identyfikację nowych (w tym innowacyjnych) modeli finansowania adaptacji pustostanów na mieszkania dostępne cenowo oraz praktyczne rozwiązania operacyjne ułatwiające wdrażanie i realizację takiej adaptacji; wraz z praktycznymi rekomendacjami do wdrożenia ze szczególną uwagą na spełnienie celów klimatycznych (w tym podniesienie efektywności energetycznej i zmniejszenie śladu węglowego, również wbudowanego) i celów zrównoważonego rozwoju oraz uwzględnieniem gmin/samorządów jako kluczowej grupy docelowej badania.
  • Two-pager/ streszczenie badania z kluczowymi ustaleniami (w wersji polskiej i angielskiej).
  • Prezentacja dotycząca badania po zakończeniu badania podczas 2 spotkań w terminach uzgodnionych z Zamawiającym (nie później niż do 15 grudnia 2025 r.).

 

VIII. Kryteria wyboru oferty

 

Zleceniodawca dokona oceny ofert na podstawie zsumowanej liczby punktów w oparciu o przedstawione kryteria i ustaloną punktację. Maksymalnie oferta może uzyskać 100 pkt.

Dokonując wyboru najkorzystniejszych ofert Zleceniodawca będzie kierował się następującymi kryteriami:

 

  1. Punktacja za kryterium Doświadczenie w analizie rynków finansowych, finansów publicznych i/lub modelowania finansowego – kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane

Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z liczbą przeprowadzonych analiz:

5 i więcej analiz – 10 pkt

4-3 analizy – 7 pkt

Poniżej 3 analiz – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Znajomość mechanizmów finansowania publicznego i prywatnego” – kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane

Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z liczbą przeprowadzonych opracowań dokumentujących taką znajomość:

5 i więcej opracowań – 10 pkt

4-3 opracowania – 7 pkt

Poniżej 3 opracowań – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Doświadczenie w projektowaniu mechanizmów finansowania inwestycji publicznych i społecznych” – kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane

Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z ilością wykazanego doświadczenia:

5 i więcej analiz/badań/artykułów/opracowań – 15 pkt

4-3 analiz/badań/artykułów/opracowań – 10 pkt

Poniżej 3 analiz/badań/artykułów/opracowań – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Znajomość zagadnień i regulacji prawnych związanych z polityką mieszkaniową/sektorem mieszkaniowym, w tym z zakresu problematyki adaptacji pustostanów, oraz finansami samorządowymi w Polsce” – kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane

Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z ilością opracowań naukowych dokumentujących taką znajomość:

5 i więcej opracowań – 10 pkt

4-3 opracowań – 7 pkt

Poniżej 3 opracowań – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Doświadczenie w prowadzeniu badań naukowych i przygotowywaniu raportów eksperckich” kryterium dostępowe (spełnia/ nie spełnia), niepunktowane

Jeśli spełnia – punktacja przydzielana zgodnie z ilością opracowań naukowych:

10 i więcej badań/ekspertyz – 10 pkt

9-7 badań/ekspertyz – 7 pkt

Poniżej 7 badań/ekspertyz – 5 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Umiejętność współpracy z sektorem publicznym i prywatnym”.

Posiada doświadczenie – 2 pkt

Nie posiada doświadczenia – 0 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Umiejętność opracowywania modeli biznesowych dla projektów społecznych”

Posiada doświadczenie – 4 pkt

Nie posiada doświadczenia – 0 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Doświadczenie w strategicznym planowaniu inwestycji mieszkaniowych.”

Posiada doświadczenie – 4 pkt

Nie posiada doświadczenia – 0 pkt

 

  1. Punktacja za kryterium “Dodatkowe, inne metody badawcze”

Przeprowadzi – 5 pkt

Nie przeprowadzi – 0 pkt

 

UWAGA: Kryteria 1-5 są kryteriami dostępu, których spełnienie jest wymagane do rozpatrywania oferty. Punkty w ramach tych kryteriów będą liczone tylko jeśli oferent spełnia dane kryterium. Jeśli oferent nie spełnia chociaż jednego spośród kryteriów 1-5, oferta zostanie odrzucona.

 

  1. Punktacja za kryterium ceny: 0 – 30pkt

W formularzu oferty należy podać stawkę brutto z VAT w polskich złotych.

Maksymalna liczba punktów dla kryterium ceny wynosi „30”. Oferta z najniższą ceną otrzyma 30 punktów.

Punkty zostaną obliczone wg wzoru: C = ( Cmin/Co „x”) x 30 pkt gdzie:

C – liczba punktów dla oferty ocenianej za kryterium ceny;

C min – najniższa cena brutto spośród złożonych ofert; C o „x” – cena oferty ocenianej.

Zamawiający dokona wyboru ofert najkorzystniejszych spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. Za najkorzystniejszą zostaną uznane oferty z najwyższą liczbą punktów.

 

IX. Termin i miejsce składania ofert

 

Prosimy o przesłanie wypełnionego Formularza Oferty do dnia 3 kwietnia do godz. 23:59 w formie plików opatrzonych hasłem: skanu podpisanego Formularza ofertowego oraz wersji edytowalnej na adres e-mail zakupy@habitat.pl oraz jnakielska@habitat.pl. W tytule maila proszę wpisać: Nowe modele finansowe i operacyjne – oferta na przeprowadzenie ekspertyzy.

Hasło należy przesłać SMS na numer telefonu +48 536 900 294, podając w wiadomości imię nazwisko/ nazwę oferenta oraz hasło.

 

X. Harmonogram

 

Nadsyłanie ofert: 27 marca – 7 kwietnia br do godz. 23:59 (w tym nadsyłanie pytań do 1 kwietnia br).

Wyłonienie ofert: 4 – 8 kwietnia br.

Podpisanie umowy: do 11 kwietnia br.

 

Nadsyłanie ofert: 27 marca – 3 kwietnia br do godz. 23:59 (w tym nadsyłanie pytań do 1 kwietnia br).

Wyłonienie ofert: 4 – 7 kwietnia br.

Podpisanie umowy: do 11 kwietnia br.

 

XI. Kontakt ws ogłoszenia:

 

Justyna Nakielska jnakielska@habitat.pl

 

Załącznik 1.

Pobierz Formularz Oferty